Tok beina fatt og fartet fra Skolekontoret i Kristiansand, der jeg til daglig arbeider som IT-rådgiver i skoledirektørens stab, til Kristiansand Katedralskole Gimle i dag. Der skulle det være paneldebatt i regi av Protestfestivalen. Det hørtes spennende ut, men debatten ble lite interessant slik den utviklet seg.
Debatt uten motsetninger
Det ble tidlig klart at det kom til å bli lite krutt i debatten. Allerede før den kom i gang fikk vi en innledning, som minnet mer om en oppsummering. Standarden var satt og sosiale mediers plass i skolen var befestet. Elevrepresentant Turi Pettersen, gjorde helt rett i å påpeke at de kritiske røstene manglet.
Hva fikk jeg ut av debatten?
En trendanalytiker som visste godt hva han snakket om, og var flink til å stikke inn noen småhumoristiske kommentarer. En malplassert daglig leder av Nettby, som ikke hadde en eneste bruker i salen - eller som turte å innrømme det i alle fall. Skjønt det er vel en kjennsgjerning at elevene rister av seg Nettby når de forlater grunnskolen, og her var vi på videregående nivå. Dyktige lokale krefter fra Fundament og Toveis Media som kjenner strømningene i samfunnet og vet hva næringslivet ser etter, men uten evne til å styre debatten inn mot sosiale medier i skolen - det ble nesten bare Facebookprat. En bloggende politiker med en del gode poenger, og i det minste et konkret eksempel. To kloke elevrepresentanter, men som fikk snakke lite om skolehverdagen siden det ble en snever debatt. En rektor med klare meninger og åpne øyne for muligheter, men som lar det være opp til hver enkelt lærer å avgjøre sosiale mediers plass i skolen. Og til slutt en filmregissør, som etter mitt skjønn bommet med å si de ikke har sosiale medier i Afrika. Hallo! Afrika er ikke et land som kan benevnes på den måten, det er en verdensdel som spenner fra ørken til storby - fra fattigdom til rikdom og luksus.
I etterkant av debatten ser jeg at Hanna Aase skriver på bloggen sin at Facebook er et fantastisk arbeidsredskap. Dette utsagnet håper jeg å få drøftet over en kopp kaffe, for der er vi ikke helt på linje. Mulig har jeg ikke sett lyset, men finnes lyset vil jeg gjerne lære mer. Eva Kvelland har på sin blogg lansert ideen om en elevbedrift der elevene kurser lærerne sine. Det Kvelland da glemmer er at elevenes bruk av sosiale medier kan være nokså snever. Dette var nok også utgangspunktet for at Turi Pettersen poengterte at it´s learning/læringsplattformen har en plass i skolen tross alt. Jeg har mer tro på rektor Eva Berghs vinn-vinn-tenkning. Dette krever imidlertid at elever og lærere kan lære sammen av hverandre. Det krever nok også tydeligere forventninger fra henne, slik at det ikke blir læreravhengig om sosiale medier finner sin plass på skolen og at elevene må bære dobbel byrde - skolebøker og pc.
Dekning av debatten
Jeg synes det er flott at flere av paneldebattantene har blogget, og liker også at fvn.no dekket denne. Det som imidlertid er synd er at ikke elevene (3 klasser) som fikk høre debatten, ikke ble invitert til å delta. Du skal ha "baller" for å ta ordet i en så stor forsamling. Ære være de som gjorde det, men hvorfor kom ikke twitterfeeden opp på lerrettet over panlet? Og hvorfor fikk ikke elevene en Twitter-time med lærerne sine, eller ev. med Kristian Osestad og Hanna Aase før debatten. Da kunne de jo brukt sine splitter nye bærbare skole pc-er til noe fornuftig, og erfart bruk av sosial medier i praksis. Kanskje hadde også flere tatt ordet. Det er nemlig lettere å komme til på nettet, og terskelen er ikke så høy for å delta i debatten. Ville gjerne hørt flere eksempler på god bruk av sosiale medier i skolen. Sosiale medier favner jo så mye bredere enn Facebook. Ja til Twitter, YouTube, blogging, Wikipedia, egenproduserte wikis m.m.
Så har jeg fått skrevet ut noe i alle fall, og når man har mer på hjertet må det ut. Har sendt mine skriverier til fvn i dag, og håper innlegget mitt kommer på trykk og kan være med på å sette i gang noen tanker hos lærere der ute. Det er som vi så i salen og hørte fra rektor ved KKG flinke digitale pedagoger på skolene, men det er så dessverre mange som ikke er med i tilstrekkelig grad.
Derfor spør jeg: Er skolen en motkultur til delingskulturen på Internett?
En veldig god oppsummering av en snever debatt! Det er ikke lett å prøve å debattere i et panel som er enige, i et rom fullt av facebook-glade media-studenter. Skulle ønske alle aktørene var litt mer kritiske. Godt å høre at noen kunne tolke det mer nyansert.
SvarSlett