30. januar 2007

Digital skole og digitale verktøy

Agderkonferansen / Rica hotell Dyreparken 30.1.07

Ola Erstad, UiO (tidligere v/ITU)


Medieklipp:
  • read my lips (Kreativ bruk av medieklipp fra nett)
  • smartguy (eksamenshumor)

Blir barna passive konsumenter?

Mediebruk
Bruker mer tid på medier totalt enn noen sinne. Nesten 7 timer av døgnet går med til mediebruk.
- radio og tegneserier
+ film og Internett
Små forskjeller mellom jenter og gutter.

Myspace
R. Murdock kjøpte retighetene for 580 millioner dollar
YouTube kjøpt opp av Google.

Kan vi stole på mediene?
Ungdommen sier i stor grad ja. Lonelygirl 1 viste det motsatte.

Spill
WoW - utrolig sammensatt. Mye symboler å forholde seg til. Kommunikasjon over nett, spill på nett.
Second life. Virtuelle eiendommer. Selges på Ebay for reelle penger i dag.

Teknologi og læring

Utsagn. Filmen er mye mer effektiv enn læreboka. 100% mot 10% var utsagnet den gangen.
Vil Internett endre noe? Sier vi det samme i dag.
Forskjellene ligger i samarbeidsdeling og læringskultur.

Læring og digitale verktøy


Utvikling krever støtte(bilde)
Uklare signaler om hvor man skal(bilde)
Nasjonale styringsgrep
Fortsatt for dårlig utstyrssituasjon. Det skapes et skille. Bedre nett og maskinvare på vdg. Bruker teknologien mer integrert i undervisningen.
Må komme over på innovasjonsfokus. Fortsatt for mye fokus på utstyret og teknisk opplæring. (Elevinnspill pr. email).
Elevens bruk:
På skolen er det tekstbasert. Pcene er avanserte skrivemaskiner.
Hjemme jobber de multimodalt og med sammensatte tekster.
Skole i Trondheim:
Fokus på eleven - teamarbeid - utnytte hverandres sterke sider - endret rolle for læreren fra allviter til ressursperson - elevene er i større grad med på å gi utfordringer og rettlede.

Hva er digital kompetanse?


Slide med Grunnleggende ferdigheter.
Laste ned
Søke
Navigere
Klassifisere
Integrere

Dimensjoner
Ferdigheter i bruk
IKT som eget kunnskapsfelt
IKT i fag
IKT og læringsstratgier
IKT og den kulturelle kompetanse / digital dannelse

Skoleutvikling

Fin slide med modell (konfliktskole, pendelskole...)

Utfordringer


Digitale skiller
Digitale kjønnsroller
Kultursterke og kultursvake
eBorger
Er utdanningssystemet tilpasset samfunnets behov? (Eksamen, kunnskapen som innlæres...)
Videoeksempel fra Sofies verden



Petter Kongsgården (HiT)

Fra kompetansemål til læringsmål


  • Om elevmedvirkning - Mange fordeler med bruk av IKT. Elevene lærer ulikt, skal være medvirkende.
  • Problem at "det på Internett" ikke er pensum. Det er ofte lærerens kompetanse som er styrende, selv om man ev. ikke er oppdatert/har nok kunnskap el. at læreboka er gammel.
  • "Det er synd på deg som ikke møter elevene!" - "Jeg kjenner dem godt siden jeg er med i prosessen i stedet for å forelese for 100 stk samtidig."
  • Om prosjektarbeid og grupper - en gruppe kan ikke lære, bare individene. Alle bringer noe inn i gruppa og skal vurderes ut i fra dette.
  • Viktig å klargjøre målene. Svake elever skal ikke reprodusere. En svak elev kommer dårlig ut. Stimulerer kun god hukommelse. Elever må lære ut fra sine ferdigheter
  • Kompetanser: Anvendelse, forståelse og reproduksjon
  • Donald Duck med bobletekst kontra Villanden. Må få stoff på sitt nivå for å kunne anvende og forstå. Ellers blir ikke alle deltagende i det videre arbeidet. Finne tekster som gir mening. Nytter ikke med ei lesebok/fagbok som skal være representativ for alle.
  • Læringsmål danner grunnlag for: TPO og organisering, vurdering og kartlegging av elever, valg og bruk av læringsressurser.
  • Ferdighetene er styrende ikke innholdet. Vi har mao. ikke press på å komme gjennom et pensum.

Arbeidsplanen

Grunnleggende ferdighet - Å kunne uttrykke seg muntlig
Kompetansenivå -
Læringsmål -

Lett - mddels - vanskelig
ikke må - bør - kan

Vurderingen/forhandlingen starter med valget av innfallsvinkel. Elevene trenger ikke samme tekst for å nå samme mål. De skal heller ikke få mer av det samme om de er flinke. Gi nye utfordringer el. andre oppgaver.

Digital lærebok: Satt på spissen. Jo tynnere den er dess bedre er den.Må lære seg å velge bort. Skriver du 15 sider flytter du kunnskap, skriver du to sider bearbeider du stoffet og forholder deg til det. Dynamisk. Noe inn, noe ut!
Samarbeid er også undervisning.

Unni Walle og elever fra Arendal vdg. skole

Digital kompetanse og læring med LMS

Utstrakt bruk av powerpoint i stedet for tavlebruk
Aktiv bruk av læringsplattform
Vurdering og tilbakemeldinger digitalt i læringsplattformen.
Elever som fortalte om kompetansemål, nedbryting av disse og det å sette delmål.
Elev fortalte om utstrakt bruk av kilder fremfor å godta alt læreren sier. Viktig å kunne sortere ut det som er viktig.

Turid Ring Østensvig - Utd.dep

Om vurdering og eksamen

Vil etter alt å dømme bli tillatt med hjelpemidler til eksamen
Opgavetypene må endres
Underveisevaluering og sluttvurdering
Nye vurderingskriterier fra sommeren 2006
Krav om rettledning og tilbakemelding til karakterer som gis. Bakgrunn søksmål som kommer jevnlig. Advokatmat ved dårlig oppfølgingsarbeid fra lærerens side.


Grep: http://skolenettet.no/templates/News.aspx?id=37336&scope=ScopeLaerAns
Levende læreplaner: http://www.udir.no/templates/udir/TM_UtdProgrFag.aspx?id=2103



Rune Waren - Mandal vdg. skole

Om erfaringer med digital eksamen i 2006
Rød tråd gjennom året. Bruker de IKT i skoletida, skal de ha det på eksamen.
Kjempefordel administrativt for eksamensansvarlig.
Større utfordring for lærerne enn for elevene.

http://www.skolenettet.no/digitalskole