21. april 2009

Fylkesmannens seminar om digitale medier


Fylkesmannen har invitert til heldagsseminar om barn, unge og digitale medier. Kristiansand kommune hadde et tilsvarende seminar i desember 2008. Seminaret var tverretatlig og fullbooket. Salen jeg sitter i nå er nokså glissent fyllt opp - dessverre.

Umiddelbare tanker før vi går i gang er at vi har mange som vet noe om temaet, men for få som våger å reise seg og snakke om temaet. Igjen beklageligvis, for det er lite tvil om at dette er et samfunnsaktuelt tema og vi som voksne har noe å bidra med. Om de unges digitale kompetanse strekker seg ut over vår egen til tider, er det vi som voksne som har livserfaringen og kompetansen på å drøfte problemstillingene inngående.

Noen momenter fra seminaret:

Medietilsynet v/Rita Brudalen
- Kort om Medietilsynet
- Medievaner med henvisninger til Trygg Bruk undersøkelsen
- De største utfordringene :
  • Plagsomme el. truende meldinger via sms el. over nettet
  • Veldig generet blir jenter i større grad plaget, mens gutter plager.
  • Bilder el. video på avveie - publisert uten samtykke el. selveksponering.
  • Spill - kategorisering av spill. Spill er ikke bare spill...
  • Spillavhengighet er ikke en medisinsk term. Symptomer likevel kjent fra bl.a. pengeavhengigheten til gamblere (profesjonelle -les arbeid, antisosiale - kriminelle, tilfeldig sosiale - når jeg vil, kan la være, sosiale fluktspillere - periodevis og patologiske spillere - ukontrollert/avhengighet.
  • Dubestemmer.no med ny kampanje for 9-13 åringer
  • PEGI - tegn for å klassifisere og rådgi om spill.

Redd Barna v/Kaia Hegg
- Barns rett til beskyttelse - også på nettet!
- Hva gjør Redd Barna
- Forplikte for å beskytte - f.eks. skolesektoren
- Forebyggende arbeid, f.eks. motivirke grooming
- Nettet som sosial arena, identitetssøken og oppmerksomhet
- Om sjikane, trusler og seksuelle henvendelser (Ikke bare send meg bilde/skru på ditt webcam, men også tilbud om kontantkort og penger som gjenytelse for seksuelle tjenester).
- Flest ofre blant selvdestruktive. Gjerne sammensatt problematikk og få alterativer.
- Hva øker farene for overgrep?
  • Barn som er utleverende
  • Prater med personer man blir kjent med på nettet (ikke kjenner fra før) om sex
  • Utveksler seksualiserte bilder/filmer
  • Webkamera er en potensiell trussel, selv om mange unge tar forhåndsregler.
  • Søker tillitsforhold og oppmerksomhet
Kjennetegn ved sårbare grupper
  • Flest jenter i alderen 13-16 som lyver oppover på egen alder
  • Gutter som er usikre på egen seksualitet
  • Barn med problematisk forhold til sine foreldre
  • Barn som har vært ofre for vold og seksuelle overgrep
  • Annen klar risikoadferd
  • Lavt selvbilde og behov for bekreftelse (søker støtte/spenning)
  • Rus
  • Barn med behov for materielle goder
- Om hvorfor overgripere bruker nettet
  • Skaffer seg raskt kontakt med mange
  • Kan ha fiktive identiteter
  • Liten grad av sosial kontroll
  • Liten dialog mellom unge og voksne om det som foregår på nettet
  • Overgripere finner fellesskap hvor overgrep normaliseres, man oppfordrer hverandre og deler.
- Om skadevirkninger
- Hva gjør Redd Barna?
  • Informasjon og forebyggende arbeid
  • Øke kompetanse hos fagpersoner
  • Prosjektarbeid og dokumentasjon
  • Ansvarliggjøre de ansvarlige - Spesielt fagpersoner som møter barn. Burde ikke være Redd Barnas jobb, men ser behovet for å medvirke og påvirke.
Hva kan skolen gjøre?
  • Inkludere nettspørsmål i undervisningen
  • Drøfte retningslinjer for publisering av bilder
  • Følge med på hva ungdom med risikoadferd gjør på nettet spesielt
  • Tverretatlig arbeid mellom faggrupper
Lenker på ReddBarna.no
Vis mobilvett
Barn krenkes på nett - og ingen ser det
Alexandramannen: Fortatteren - Boka

RedBarnet.dk v/Kuno Sørensen
- Om online grooming
- Om voksne med seksuell interesse i barn
- Hovedvekten av de danske dømte er voksne som ville foretrukket seksuell om gang med andre voksne, men som av ulike årsaker ender opp som overgripere.
- Få pedofile (interesse for barn før pubertet) el. hebofile (interesse for barn i tidlig pubertet) blant de dømte.
- Oppsøkende online typer: Vennskapssøkende, onanister (nøyer seg med f.eks. samtale og webcam) og krenkere (endelig mål om fysisk møte), rett-på-typen, luskete-type.
- Faser i grooming
- Sårbare barn
  • naive og umodne
  • seksuelt og sosialt nysgjerrige, og oppsøkende
  • risiko- og grensesøkende
- Hvordan beskrives overgriperen?
  • sjarmerende
  • sympatisk
  • forståelsesfull
  • hjelpsom
  • sjenerøs
  • oppmerksom
  • følsom
  • god med barn
- Om maktforholdet som oppstår
- Manipulasjon og skyld
- Om Extrabladets oppslag rundt Børnesex-skandalen.
  • Journaliset ga seg ut for å være 13-14 åring.
  • Fulgte med over tid.
  • Fikk mange henvendelser
  • Journalistene valgt ut 4 og opprettet etterhvert kontakt
  • Politimester dømt for groming. Første sak i Danmark der det nå foreligger dom uten at noe barn har vært truet eller utsatt for overgrep - klar groomingtiltale og -dom.
- Det er behov for både lokalt arbeid, nasjonalt arbeid, men også internasjonalt arbeid for å kunne håndtere problematikken og kunne gripe inn.

www.sikkerchat.dk
Kommer iflg. Redd Barna.no på norsk forhåpentligvis i løpet av april

også om overgrepsproblematikk - John Ståle Stamnes, Kripos. Fra seminar om digitale medier i regi av Kristiansand kommune.

Digital dannelse v/Vennesla ungdomsskole
- Prosjekt 2006 til 2008
- Forventninger: økt bevissthet, holdningsendring, pedagogisk verktøy og lage en modell for hvordan elever selv kan medvirke.
- ikke bare lage klasseromsregler, men også snakke om hvordan man forholder seg til hverandre på nettet.
- Oppsummering: Elever så ikke konsekvensene av publiserte bilder, misforhold mellom hva man oppfatter som privat (i en profil) og ...
- Laget videoopplegg: informasjon på avveie, hvordan presentere seg selv, mobbing på nett og chat.
- Positiv erfaring med å trekke inn elever i prosjektet og utnytte deres erfaringer og kompetanse
- Sluttprodukt:
  • Oppskriftsbok for lærer
  • Konkrete oppgaver for elever med skriftlige og muntlige oppgaver
  • e-læringsverktøy med direkte respons
  • Videoopplegget
Presentasjonen omtalte kun prosjektet og viste ingen konkrete eksempler på opplegget eller videomateriale. Elevene har sluttet, materialet ligger der, men er ikke delt.

Skal, skal ikke? v/Birkeland barneskole
Sosiallærer og 2 it-ansvarlige lærere presenterte
- Sosiallærers erfaringer med digital mobbin/erting
- Behov for skolering
- Laget opplegg med alt på en plass-
- Alle kontaktlærer skal jobbe med holdninger og bruke opplegget. Obligatorisk!
- Eksempler opplevd nylig:
  • 2 jenter fant ut passordet til en gutt. Skrev fra han til ei annen jente.
  • en elev om publiserte klassebildet uten samtykke og karakteristikker av enkelte medelever
- Elevene har blitt flinkere til å si i fra, etter at skolen har tatt problemstillingene på alvor og rettet et fokus mot disse.
- Viktig å få lærerne på lag ved å tilføre kunnskap og verktøy
- Videomateriale (under) fra: http://www.digizen.org/cyberbullying/film.aspx



- Undervisningsopplegg
  • Kartlegging
  • Kommersielle krefter
  • Digital kommunikasjon
  • Spill
- Faktaquiz fra www.saftonline.no
- Kartlegging av databruk i klassen.
Digresjon: Ark som lett kan digitaliseres som en undersøkelse i lms (som it´s). Lettere og raskere å få oversikt og presentere tallene ved digital behandling av denne
- Oppbygging:
  • Mål
  • Kunnskapsløftet
  • Samtalespørsmål
  • Forslag til aktiviteter
  • Ressurser på nett
- "Ett klikk for mye"
- Veien videre:
  • Vurdere hvilke emner som hører til på ulike trinn. Kan imidlertid ikke lett bestemmes. Bør tas "når elevene er der". Modenhet, aktualitet og erfaring.
  • Høste erfraringer
  • Utvide til også å gjelde småtrinnene.
- Foreldresamarbeid: med bruk av foreldremøtepakke fra Utdanningsdirektoratet og fokus på holdninger og oppdragelse, ikke it.
- Charlies nettips for barn


På denne bloggen
Tidligere bloggartikkel om digitale hverdagsutfordringer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar